Få svar på dine spørgsmål her – Tæl skridt

Få svar på dine spørgsmål her

& Svar

Find de mest stillede spørgsmål og svarene på dem her. Hvis ikke du finder svar på dit spørgsmål, kan du sende os en e-mail.

Hvor og hvornår skal jeg tilmelde mig?

Tilmeldingen foregår på www.tælskridt.dk og den åbner som en fingerregel 4-5 uger før kampagnestart. Den lukker mandag (første kampagnedag) ved midnat. Det vil sige I har hele den første kampagnedag til stadig at nå med i kampagnen.

Hvor mange hold kan jeg have?

Som holdkaptajn kan du administrere så mange hold, du har lyst til. Men du kan kun deltage på ét hold. Det er det første hold du tilmelder, du deltager på.

Hvor mange deltagere skal der være på holdet?

I skal være minimum tre for at stille et hold. Der er intet maksimum på antal deltagere.

Det er et konkurrencevilkår i Tæl skridt, at man deltager på hold á minimum tre personer – ligesom man for at deltage i en fodboldturnering skal være syv eller elleve på holdet. Det sociale aspekt er en vigtig del af kampagnen. Det betyder ikke, man skal gå alle skridt sammen. Man er velkommen til at tælle skridt alene, men man har holdkammerater til at motivere og hjælpe. Du er velkommen til at stille hold med kolleger, venner, familiemedlemmer, træningsmakkere mv.

Hvad koster det at deltage?

Prisen for kampagnedeltagelsen er:

75 kr. for første kampagne
50 kr. for anden kampagne
25 kr. for tredje kampagne
0 kr. for fjerde kampagne

Muligheden for at spare rabat sammen er kun i samme år. Er man først med i kampagne 3 koster det altså 75 kr. at være med og 50 kr. i kampagne 4.

Alle beløb er justeret så de er inklusive moms.
Udover kampagnegebyret skal der muligvis investeres i en skridttæller.

Hvem vinder præmierne?

Kampagnen har tre skattefrie pengepræmier som afslutning på alle kampagner. Vinderne af disse findes gennem lodtrækning i systemet. Eneste krav er at I har opnået kampagnens krav.

Det handler derfor ikke om at være placeret øverst blandt alle deltagere i Tæl skridt eller lignende. Stillingerne er primært lavet for at motivere internt på holdene. De øverste i stillingen er typisk folk der har jobs hvor de går enormt langt i forvejen, eller folk der f.eks. træner til maraton. Mister du motivationen af at se deres mange skridt i stillingen, så flyt dit fokus til dit eget hold og de mennesker du kender. Elsker du at konkurrere, så er det langt sjovere at gøre det med nogen du kender og nogenlunde med de samme forudsætninger.

Hvad er kampagnekravet?

Du skal forsøge at gå 10.000 skridt dagligt i kampagneperioden. Det er kampagnens grundbudskab og kernen i kampagnen.

Kampagnekravet går dog på holdets gennemsnit. Her skal holdet du er en del af blot sørge for at være over 10.000 skridt i 8 ud af kampagnens 14 dage.

Sådan kan et hold eksempelvis gå 10.000 skridt på en dag:

Eksempel:

Deltager A: går 8.000 skridt

Deltager B: går 10.000 skridt

Deltager C: går 12.000 skridt

I gennemsnit har holdet gået 10.000 skridt den dag, og har dermed opnået 1 dag ud af de 8 dage, der skal til for at deltage i lodtrækningen om præmierne.

Hvorfor kun to ugers kampagne pr. gang?

Vi har ønsket at motivere til bevægelse hele året af flere årsager. Dels for at fastholde motivationen året igennem og dels for at gøre det mere fleksibelt for arbejdspladserne at deltage når de ønsker det.

Med fire kampagner om året i fremtiden, er det vores vurdering, at 2 uger pr. kampagne er en passende periode for at konkurrere og arbejde med vanerne.

Hvorfor er præmierne kun til de få?

Vi har lyttet til jeres feedback og justeret på førstepræmien. Flere ønskede at præmierne blev fordelt til flere. Derfor har vi skåret ned for førstepræmien. Den var tidligere på 50.000 kr. og er i fremtiden på 25.000 kr. Det betyder at der stadig er en rigtig flot første, anden og tredjepræmie med dejlige skattefrie penge. Det betyder samtidigt, at vi har mulighed for at give langt flere mindre præmier i kampagnens løb.

Hvordan fordeles præmien?

Vinderne af pengepræmierne er som udgangspunkt og hvis intet andet er aftalt, deltagerne på det enkelte hold. Mange arbejdspladser har flere hold tilmeldt kampagnen samtidigt, og her opfordrer vi til, at man på forhånd drøfter hvad vil man vil med pengepræmier.

Skal de deles blandt alle hold?
Skal penge bruges på noget fælles?
Skal vinderholdet selv beholde pengene?
Skal de bruge pengene på noget fælles?
Eller skal vinderne gøre hvad de vil med pengene?

Tag snakken inden I står i den lykkelige situation med en stor pose uventede penge mellem hænderne.

Hvordan tæller jeg skridt?

Du skal bruge en skridttæller, som registrerer dine skridt. Skridttællere kan f.eks. købes i Tæl skridt-shoppen, eller på apoteket. Langt de fleste mobiltelefoner har apps der kan tælle skridt. Vær opmærksom på, at mobilbatteriet hurtigere løber tør med en skridttæller app slået til. Og du skal selvfølgelig huske, at din telefon skal være på dig hele dagen hvis den skal tælle alle dine skridt med.

Hvad er omregneren?

Glemmer du din skridttæller eller dyrker du motion som en almindelig skridttæller ikke kan registrere, er omregneren en mulighed for at få disse skridt med alligevel.
Antallet af skridt i omregneren er et groft estimat og ikke et præcist værktøj til at angive antallet af skridt. Har du en aktivitet, som ikke er nævnt i omregneren, kan du selv skønne ud fra en lignende aktivitet som er i omregneren.

Omregneren er tilladt, men kampagnens fokus er på de små daglige skridt og forandringer, der kan skabe mere bevægelse.

Kan man være med uden at tælle omregnede skridt med?

Ja som noget nyt bestemmer alle deltagere om de omregnede skridt skal tælles med på deres hold, og i de stillinger man ser på hjemmesiden. Som udgangspunkt er omregnede skridt ikke slået til. Jeres holdkaptajn kan træffe en afgørelse på jeres hold. Skal det være tilladt eller ej. Hvis I bliver enige om at bruge omregnede skridt, så slår i omregneren til på den store knap hvorefter der dukker et ekstra felt op under hver dag. Her SKAL de omregnede skridt registreres.

Det er helt fint med os, hvis du bruger omregneren meget til at registrere al din motion. Disse skridt tæller med på helt lige vilkår som de reelle skridt.

Hvordan holder jeg styr på min daglige motion?

Tast dine (og hvis du er holdkaptajn eventuelt også dit holds)  skridt ind, når du er logget ind.
Hvis du registrerer dit mobilnummer på din personlige side, kan også sende dine daglige skridt ind via SMS. Send en SMS med teksten TS efterfulgt af et mellemrum og antallet af skridt til 1272.

Hvad tæller med?

Du kan tælle alle de skridt med, du går i løbet af dagen – både dem på arbejdet og dem i fritiden.

Hvis du dyrker en aktivitet, hvor det er svært at benytte en skridttæller, har vi lavet en omregner, som kan regne dine aktiviteter om til skridt.

Hvornår skal jeg senest indtaste mine skridt?

Du kan vælge at indtaste hver dag – det er sjovest, så du kan følge med i din, dine holdkammeraters og konkurrenternes placering. Du kan indtaste løbende og også for flere dage af gangen. Du kan selvfølgelig ikke indtaste forud i tid.

Sidste frist for indtastning er tirsdagen efter kampagnens afslutning klokken 12:00.

Hvad sker der efter sidste indtastning?

Sidste frist for indtastning er tirsdagen efter kampagnen kl. 12.00.

Vi har denne frist, fordi at der herefter er en del efterbehandling for Tæl skridt-teamet i Dansk Firmaidrætsforbund. Vi skal have bearbejdet alt data, men vigtigst skal vi have fundet kampagnens vindere.

Udvælgelsen af vinderne sker onsdag, hvor anden- og tredjepladsen får besked. Selve offentliggørelsen sker typisk torsdag eller fredag, da planlægning og afvikling af overraskelsesbesøg hos vinderne skal arrangeres.

Hvis vi rykker indtastningsfristen, vil vi ikke have mulighed for at offentliggøre vinderne sidst på ugen.

Hvad gør vi, hvis en holddeltager er syg i en periode?

Holdet kan tage det som en udfordring og dele den syge deltagers skridt ud, så I alligevel går 10.000 skridt i gennemsnit mens deltageren er syg.

Det er også tilladt blot at skrive 10.000 i vedkomendes skridtregistrering.

Hvad gør vi, hvis en holddeltager melder fra?

Det er ikke muligt at få refunderet kampagnegebyret for deltageren. Men I kan gøre to ting.
1) Slette personen på holdet, så vedkommende ikke “trækker” gennemsnittet ned.

2) Finde en afløser og ændre navnet på ”holdkortet”. I nødstilfælde kan I skrive 10.000 skridt, indtil I finder en afløser.

Hvad gør jeg, når jeg ikke kan finde en bestemt aktivitet i omregneren?

Tallene i omregneren er baseret på MET-værdier (Metabolic Equivalent of Task), eller med andre ord: hvor meget energi en given aktivitet kræver.
Det tal, du får ud af omregneren, svarer således til det antal skridt, du ville skulle gå, hvis du skulle forbrænde den samme mængde energi, som den aktivitet, du har valgt, i det antal minutter du har indtastet.

Vær dog opmærksom på, at MET-værdierne er meget generaliserede og påvirkes af faktorer som kropsstørrelse, kropssammensætning, kondition osv.

Antallet af skridt er derfor et groft estimat og ikke et præcist værktøj til at angive antallet af skridt. Har du en aktivitet, som ikke er nævnt i omregneren, kan du selv skønne ud fra en lignende aktivitet som er i omregneren.

Hvorfor modtager jeg ikke mails?

Vi har erfaret, at nogle mails ryger i spamindbakken – kig derfor der som det første. Andre gange er mailadressen blevet registreret forkert i oprettelsen. Er mailen ikke i din spamindbakke, kan du få din holdkaptajn til at nulstille dine oplysninger og skrive mailadressen på ny. Så skulle du gerne modtage en ny mail. Modtager du stadig ikke mails, er du meget velkommen til at kontakte os.

Kan jeg se mine tidligere skridt fra andre kampagner?

Ja – fra 2017 bliver det muligt at følge og se tilbage på kampagnerne samme år, for at sammenligne og konkurrere med sig selv.

Kontakt os

Send en mail til os

Sending

©2017 Tæl skridt er en kampagne fra Dansk Firmaidrætsforbund og E-Opinion

Log in with your credentials

Forgot your details?